Llegeixo avui via Techcrunch que, segons una notícia publicada al diari anglès The Guardian, s’està preparant una proposta per a re-dissenyar els plans d’estudis de l’educació primària a la Gran Bretanya, per a, entre d’altres canvis, incloure-hi noves habilitats relacionades amb les noves tecnologies i els nous mitjans de comunicació.
Així, per exemple, segons l’article els nens i nenes anglesos fins als 11 anys aprendran a utilitzar blogs, podcasts i eines com Wikipedia o Twitter, i d’altres coneixements pràctics com per exemple a utilitzar bé un teclat.
D’entrada no sembla mala idea, a menys que, com l’article ressalta, no es retirin totalment dels plans d’estudis altres coneixements més “de tota la vida”. Segons l’article, per exemple, ja no caldrà que aprenguin sobre la Segona Guerra Mundial (ai si Churchill ho sentís!) Evidentment, la polèmica està servida i a l’article mateix podem llegir protestes dels sindicats de mestres, que es queixen que no els han consultat. Tot plegat em sona, no sé si és un consol saber que no només aquí tenim “debat de l’educació”…
Sense caure en extrems, no seria mala idea educar els nens a fer servir les noves tecnologies de manera segura des de petits, però no crec que calgui substituir les assignatures de tota la vida sinó incorporar les noves tecnologies de manera més natural: fer servir la Wikipedia per fer treballs de ciència, escriure un blog com a deures de llengua, fer debats de classe via Twitter… per què no?
3 comments
Carles diu:
mar 26, 2009
Com a estudiant… em sembla bé, sempre i quan s’ensenyi asenyadament, ja que les xarxes socials poden ser molt adictives…
Per altra banda, mai he entès com no hi ha cap asignatura de pes relacionada amb l¡informàtica desde que són petits, ja que ho considero tan elemental com llegir i escriure ( els credits variables famosos no serveixen de res…)
vullunfestuc diu:
mar 27, 2009
Jo entenc això de No ensenyar la Guerra Mundial a classe, perquè si els nens tenen accés a tot tipus d’informació, estan ben educats en l’ús de les noves tecnologies i saben discernir entre informació verídica i falsa. Perquè gastar una hora del temps en explicar la guerra i no fer-la servir per aprofundir en el temari?
Ara, les teories sempre son bones… llàstima que posar-la a la pràctica és impossible: L’accés a tota la informació no significa que en facis ús d’aquest accés. Qui educa a algú que ha fet servir la tecnologia d’Internet des de nens? I tercer, com es discerneix la veritat de la mentida?
betesiclicks diu:
mar 31, 2009
@carles no sé si tenen l’assignatura d’informàtica les escoles a Catalunya avui en dia, i si en tenen, què hi aprenen… jo vaig fer una assgnatura sencera titulada “Windows 95”, ens explicàven coses com: què és una carpeta, com buidar la paperera… no és broma!
@vullunfestuc això que dius sobre la no necessitat d’aprendre de memòria la història m’ha recordat una conferència de l’Alfons Cornella (d’Infonomia) on explicava que les habilitats clau del futur seran saber buscar i filtrar la informació rellevant.
Això també m’ha recordat que existeix una web que recull iniciatives interessants d’integració de les TIC en l’ensenyament a Catalunya: http://www.xtec.cat/perfils/ val la pena